Alvorens er gestart wordt met de begeleiding, vindt er een
intakegesprek plaats. In dit eerste gesprek maken we kennis met elkaar.
Daarnaast brengen we de zorgen/moeilijkheden, de hulpvraag en verwachtingen in
kaart, en worden er enkele praktische afspraken gemaakt. Samen beslissen we dan
hoe het verder verloopt. Het is niet altijd eenvoudig om te vertellen wat er
moeilijk loopt, dat is geen probleem. We nemen de tijd die nodig is. Ik volg
jullie tempo.
In de begeleiding is er ruimte voor gesprekken, maar
evenzeer kan de jongere op een creatieve manier geholpen worden. Zo kan men
via spel, tekenen, knutselen of schrijven soms gemakkelijker communiceren met
een jongere. Ik gebruik de methode die het beste aansluit bij jouw zoon of
dochter. Verder maak ik in de therapie veel gebruik van metaforen, beeldtaal en
ervaringsoefeningen. Zo is de jongere ACTief bezig in de begeleiding. Niet
alleen spreken, maar ook doen en ervaren.
Verder bestaat de mogelijkheid om een intelligentie-
en/of neuropsychologisch onderzoek te laten uitvoeren. In dit soort onderzoeken
worden het intelligentieniveau, de aandacht en concentratie, het geheugen, de
planvaardigheden en het ruimtelijk inzicht nagegaan. Er kan ook nog een
belevingsonderzoek uitgevoerd worden. In zo’n onderzoek leer ik jongeren
op een korte tijd erg goed kennen. Waar houden ze van? Wat vinden ze minder
leuk? Wat vinden ze moeilijk? Waar zijn ze bang voor? Hoe gaan ze om met
leeftijdsgenoten? Hoe voelen ze zich in hun vel? Hoe kijken ze naar zichzelf?
Hoe voelen ze zich op school? Hoe voelen ze zich in hun gezin? Dit soort
onderzoek helpt om de jongere beter te begrijpen en om na te gaan of er
eventuele diagnoses als autisme, depressie of fobieën aanwezig zijn.